„Grădi” pentru bebeluși. Educație timpurie pentru cei mici, într-un centru educațional din Cluj

„Grădi” pentru bebeluși / Foto: Dan Bodea

Primii trei ani de viață sunt esențiali pentru dezoltarea armonioasă a copiilor. Pornind de la această premiză și de la ideea că nu e niciodată prea devreme să înveți lucruri noi prin intermediul jocului, centrul educațional Playful Learning din Cluj-Napoca, oferă programe de educație timpurie destinată copiilor cu vârste cuprinse între șase luni și trei ani, fiind de altfel, singurul centru de acest gen din oraș.

Playful Learning este un spațiu vesel și primitor în care atât cei mici, cât și cei mari se simt bine, se distrează, se joacă sau se relaxează și pe lângă toate acestea mai învață și câte ceva. „Oferim o serie de programe: ateliere și cursuri care merg pe dezvoltarea personală a fiecăruia, atât a copilului, cât și a părintelui. Ideea centrului este aceea de a petrece un timp de calitate cu copilul. În ultimul timp viețile noastre sunt atât de agitate, încât părinții nu mai au timp și energie să facă acest lucru acasă. Nu ne putem numi nici grădiniță, nici creșă. Suntem un centru educațional în cadrul căruia se învață prin joc. Mergem mult pe partea de dezvoltare emoțională a copilului”, spune Adina Tritean, una dintre fetele care lucrează în cadrul centrului.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Playful Learning oferă (printre altele) două tipuri de programe, în funcție de vârsta copilului. „Programul de educație timpurie poate începe la vârsta de șase luni. Încă nu am avut copilași atât de mici, dar avem copii de șapte sau opt luni. Programul de educație timpurie merge pe ideea de adaptare a copilului la un mediu sigur, pe partea de despărțire de părinte într-un mod amiabil, într-o mod sănătos atât pentru copil, cât și pentru părinte, pentru că unori pentru părinți e mai complicat să se despartă de cei mici. Din această cauză, pentru a face acestă despărțire mai dulce există o perioadă în cadrul programului când părinții participă alături de copii la activități”, spune colega Adinei, Daniela Irimeș.

Perioada de adaptare la un mediu nou variază de la un copil la altul, dar în medie, un copil care frecventează zilnic centrul, poate rămâne singur, fără probleme, într-o lună și jumătate. „ Avem mai multe variante de program, iar părinții pot alege în funcție de nevoile fiecăruia: pot veni cu copiii de două ori pe săptămână, de trei ori sau zilnic, de dimineața până seara sau pot rămâne doar câteva ore. Dacă aleg varianta de program întreg, de dimineața până seara, de luni până vineri, în aproximativ o lună, un copil ar trebui să fie capabil să rămână singur. La program mai scurt, automat va crește și perioada de adaptare”, explică Daniela.

1IMG_6360

Foto: Dan Bodea

Hopa Tropa Explorăm

Pentru cei mari (1, 6 luni – 3 ani) și pentru părinții acestora există programul „Hopa Tropa Explorăm”. „Acesta este un program de familie care cuprinde întâlniri săptămânale în cadrul cărora se fac anumite activități pe diferite tematici specifice dezvoltări copiilor în această perioadă, activități în care părinții sunt implicați alături de cei mici. Pentru părinți avem și o parte teoretică despre dezvoltarea copilului, adică vorbim despre conceptele care stau la baza activităților pe care le propunem și le explicăm de ce facem o anumită activitate cu cei mici, explică Daniela.

Playful Learning are două săli de activități: una pentru bebeluși și alta pentru cei mari. Pe lângă programul de educație timpurie care este specific centrului, aici, părinții își pot urmări în permanență copiii de acasă, întrucât în sălile de activități există camere de supraveghere, urmând ca acestea să fie montate și în dormitor. Părinții primesc un user și o parolă, după care pot urmări, în timp real ce fac micuții la „grădi” de pe laptop sau de pe telefonul mobil.

„Suntem șapte fete care avem grijă de copilași. Ca structură, funcționăm așa: o persoană la patru copii pentru cei mari și o persoană la trei copii pentru cei mici. Grupa mare este alcătuită din 12 copii, iar cea mică din nouă. În timpul zilei, datorită programelor diferite, nu vin doar 21 de copii, ci mai mulți. De exemplu, un copil are program doar până la 12. La ora 12 vine alt micuț care rămâne până seara”, explică Daniela.

Cea mai solicitată perioadă a zilei este dimineața, întrucât părinții vor să îi obișnuiască pe cei mici cu programul pe care îl vor avea la grădiniță. „Se vede diferența dintre un copil care a mai fost la un program asemnător cu ce se întâmplă într-o creșă sau grădiniță și un copil care merge pentru prima dată într-un astfel de mediu. Observă părinții, dar și cadrele didactice”, spune Adina.

Centrul funcționează în Cluj din 2012. Precedent programului de educatie timpurie a fost un program de adaptare la creșă și grădiniță, pentru copii intre 1 si 3 ani. Din toamna lui 2014, odată cu mutarea în noul sediu de pe strada Tache Ionescu, a fost demarat și programul de educație timpurie.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Progresele se văd

„Partea de socializare e importantă, indiferent de vârsta copilului și nu cred că e niciodată prea devreme să o începi. Chiar și dacă stăm acasă cu ei, căutăm prieteni care au copii de aceeași vârstă sau vârstă apropiată. Cred că e important să stea cu copii de vârsta lor pentru că așa învață, chiar dacă la nivel primar: să dea jucăriile, să se poarte după anumite reguli e mult spus, dar dobândesc anumite ritualuri, care e foarte probabil ca acasă fiind să nu le dobândească atât de repede. E diferită interacțiunea dintre mamă și copil de cea dintre copil și alți copii”, este de părere Daniela.

„Vedem progrese și noi și văd și părinții acasă. O parte din copiii care veneau la vechiul sediu, au venit în continuare la educație timpurie și când au plecat am încercat să ne amintim primele zile. Era crunt pentru ei să se despartă de mami, dar cu timpul s-au adaptat. Rădeau, ne îmbrățișau. Nu ne venea să credem. Când ne întâlneam pe stradă ne spuneau Playfull, nu ne spuneau pe nume, deși avem noi numele noastre specifice. Daniela are cele mai multe: Daia, Nana, Danda. Mai avem o colegă Tamy sau Camby. O cheamă Cami. Fiecare avem numele noastre”, spune Adina.

Părinții sunt încântați că cei mici socializează cu alți copii „Tudor a progresat mult. E mult mai prietenos de când venim aici. De Crăciun am participat la petrecerea organizată de cei de la centru și am fost foarte încântați”, spune o mămică. „Eu sunt bunica. Venim de trei săptămâni și doar de trei ori pe săptămână: luni, miercuri și vineri. Mare, nepoțica mea, încă nu s-a adaptat, nu vrea să doarmă aici, dar altfel e prietenoasă, se joacă cu copiii. Fetele sunt nemaipomenite, sunt grozave, nu mi-am imaginat să îi iubească pe toți la fel. Sunt ele un deliciu, apoi copiii. Mara încă nu s-a obișnuit și se așteaptă să fim aici, ori eu, ori tatăl ei. Deschide ușa și se uită după noi. Vede că suntem aici și se întoarce la joacă. Așa se simte în siguranță”, spune Irina Berindean.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Prețuri flexibile

Prețurile diferă de programul ales. „Suntem destul de felxibili la partea aceasta, în sensul că dacă se lipsește o anumită perioadă, tariful va fi mai mic sau există posibilitatea de a se recupera zilele în care copilul a lipsit. La fel și cu programul suntem flexibili, în sensul că începem la 8, dar în funcție de programul de somn al copilului, unii ajung la 8, alții la 9 sau mai târziu. Suntem flexibili pentru că cei mici sunt mereu imprevizibili, dar menținem totuși niște reguli”, spune Adina.

Mai multe informații puteți găsi aici.

Urmăriți în continuare o galerie foto realizată de Dan Bodea.

Distribuie:

Postaţi un comentariu