Cornel Hoza, Beard Brothers: „Am vrut să promovăm voluntariatul ca pe o chestie cool”

Transilvania Reporter a iniţiat o vânătoare de eroi. În opinia noastră, erou al acestui timp lipsit de primejdii concrete este acel bărbat sau acea femeie care are curajul să trăiască potrivit unor valori astăzi desuete. Eroi sunt acei oameni care şi-au construit o carieră în manieră clasică, prin studiu, hărnicie şi perseverenţă, şi care, mai mult decât atât, sunt modele ale implicării sociale. Comportamentul prosocial, cum îl denumesc sociologii, poate însemna filantropie, voluntariat, campanii de ajutorare sau de denunţ al abuzurilor. Eroii timpului nostru sunt  oamenii care acţionează altruist, care se desprind de sine pentru a-i ajuta pe celălalt. E timpul să-i cunoaştem.

Implicare neconvențională

Puțini sunt cei care să nu fi auzit măcar tangențial de acțiunile celui mai neconvențional O.N.G. din România, înființat în urmă cu doi ani la Cluj-Napoca. În acest timp, Beard Brothers, căci despre ei este vorba, au reușit să transforme voluntariatul în ceva „cool” și să atragă aproape 200 de persoane în frăția bărboșilor cu spirit de inițiativă. Ce să mai vorbim de faptul că bărboșii au impus un nou trend, unii lăsându-și barbă special pentru a putea face parte din organizație sau că ziua de 7 august a ajuns să fie sărbătorită în mai multe țari din lume drept ziua zâmbetelor, datorită unei inițiative ce s-a născut la Cluj: Catch a Smile Day. Cu toate că acțiunile lor vorbesc de la sine, bărboșii nu sunt oameni care să iasă în față, să se laude cu ceea ce fac. Cu toate acestea,  Cornel Hoza, președintele organizației Berad Brothers, ne-a povestit puțin din culisele organizației.

Au câștigat simpatia clujenilor pe Facebook

Ce anume a stat la baza Beard Brothers? Prietenia dintre șase… ați ghicit! Bărboși! „Nu am vrut de la început să ne facem o organizație. Totul a început ca o dorință de a schimba ceva, de a face ceva. Eram un grup de șase prieteni și ne-am săturat să vedem că se întâmplă anumite lucruri și că noi nu facem nimic în privința asta. Am zis că dacă tot suntem o gașcă de bărboși, să ne implicăm cumva. Barba era elementul comun al grupului, așa că numele l-am găsit ușor. Beard Brothers a fost de la început. Am zis de mâine noi suntem „Beard Brothers” și așa a rămas”, povestește Cornel. Cei șase bărboși și-au făcut o pagină de Facebook și spre surprinderea lor au câștigat rapid admirația clujenilor. „Lumea ne dădea like fără să știe cine suntem”, își amintește Cornel. Văzând simpatia de care se bucură, bărboșii le-au cerut clujenilor ajutorul pentru prima campanie: „Beard on! For those who need us!”. Aceasta s-a desfășurat în perioada 29 noiembrie – 20 decembrie 2013.

Cornel Hoza

Cornel Hoza

„Beard on! For those who need us”

„Le-am cerut oamenilor să doneze, dacă pot și doresc, haine de care nu mai au nevoie. Eram constituiți oficial de două săptămâni, dar acțiunea a avut un impact incredibil. O mulțime de oameni ne-au adus haine. Nu mai aveam unde să le punem. Le-am depozitat în garaje, în baruri. Aceea a fost confirmarea că putem face lucruri. Ușor, ușor, a început lumea să vrea să facă parte din grup. Au fost și persoane care și-au lăsat barbă intenționat pentru a adera la grup”, povestește Cornel. În trei săptămâni, membrii asociației, susținători și oameni cu dorință de a ajuta au donat haine, jucării și alimente. În total s-au strâns peste 40 de saci cu haine și obiecte, cât și alimente în valoare de 1.500 de lei. Donațiile au fost distribuite la două Centre de copii „Căsuța Perlino” și Centrul Gavroche, Centrul de îngrijire al vârstnicilor, șase familii nevoiașe din Cluj-Napoca și din satele învecinate.

Bărboșii au sărit în ajutorul satului Bărboși

A doua campanie a bărboșilor a avut loc în satul Bărboși, sat situat la o distanță de 70 de kilometri de Cluj-Napoca. „La a doua campanie eram entuziasmați că ieșim din Cluj. Am găsit satul Bărboși și am zis să vedem ce e acolo. Am vrut să facem research. Am ajuns în casele unor oameni care nu mâncaseră nimic în ziua respectivă.  Ce research să faci? A fost un șoc pentru noi. Cu toți banii pe care i-am avut la noi am cumpărat mâncare. Pentru noi a fost un impact emoțional foarte mare. Așa cum am început noi, ca fiind bărboși, tatuați, sau „badass” cum suntem noi catalogați după felul în care arătăm, ieșeam unu câte unu din casă, plângând. Ne spuneam că nu avem voie, că noi suntem aici să transmitem optimism, că am venit să îi ajutăm pe oameni, nu să plângem”,   povestește acesta.

Donațiile strânse au totalizat: alimente în valoare de peste 3.500 lei, mai bine de 100 de saci cu haine, jucării și produse de igienă, alimente și lemne de foc în valoare de 3.000 de euro. Toate acestea au fost distribuite pentru ajutorarea a 27 de persoane.

„După a doua campanie am decis că e momentul să obținem forma legală pentru a putea strânge bani pentru Eduard, un băiețel diagnosticat cu Sarcom Ewing, o tumoră osoasă foarte agresivă”, spune Cornel. Costurile operației au fost de 20.100 euro. Beard Brothers a avut ca target 5.000 de euro. Campania s-a desfășurat în perioada 24 aprilie -1 iunie 2014, perioadă în care au fost organizate șapte evenimente pentru colectarea de fonduri, culminând cu două petreceri: la Cluj și la București. Bărboşii au reușit să strângă 3.354 de euro.

Bărboșii în satul Bărboși

Bărboșii în satul Bărboși

Eduard s-a vindecat

„Să vezi un copil care e conștient că are o boală gravă, dar care te face el pe tine să râzi, e o adevărată lecție de viață. El i-a ținut pe părinții lui în spate, dar și pe noi. Când cunoști un băiețel ca el, îți dai seama că e momentul să faci și tu lucruri frumoase. El e bine acum. S-a vindecat. A venit de atunci la aproape toate campaniile pe care le-am avut”, povestește emoționat Cornel.

Pentru a patra campanie, bărboșii au participat la patru festivaluri din România: Electric Castle, Basm Festival, Green Sensation și M.O.X. unde au întreprins diferite acțiuni eco. „Le spuneam participanților să nu arunce țigările pe jos și dădeam premii pentru cei care strângeau deșeurile”, spune Cornel.

s-au tuns la zero pentru EDuard

Bărboșii s-au tuns la chelie, în public, în semn de solidaritate cu Eduard, băiețelul diagnosticat cu o tumoră osoasă agresivă, pentru care Beard Brothers a demarat o amplă campanie.

Catch a Smile Day

Din colaborarea cu AISEC, s-a născut în 2014, Catch a Smile Day, o zi în care oamenii simpli sunt provocați să fie mai zâmbăreți și să redescopere bucuria lucrurilor simple. Bărboșii îi îndeamnă pe cetățeni să facă un gest frumos, oricât de mic, să fie altruiști și să găsească veselia din zâmbetele celor din jur. Poate fi ceva simplu, cum ar fi să dăruiască o floare unei persoane necunoscute sau să cumpere un sandwich unui om al străzii. Important este ca gestul să fie din suflet. Catch a Smile Day este campania prin care oamenii sunt determinați să zâmbească mai des și să aducă zâmbete pe fețele celor din jur, oriunde s-­ ar afla. În schimbul unui zâmbet, organizatorii oferă flori, baloane, mesaje simpatice sau acadele.

Conceptul Catch a Smile Day a reușit să treacă atât granița județului Cluj, cât și a României. Campania a prins viață în 11 orașe din România: Câmpia Turzii, Iași, București, Bacău, Satu Mare, Reghin, Făgăraș, Dej, Galați, Cluj – Napoca, Vama – Veche. La nivel internațional, zâmbetele au fost sărbătorite în cinci țări: Thessaloniki – Grecia, Wroclaw – Polonia, St. Petersburg – Rusia, Bonn și Berlin – Germania, Budapesta – Ungaria. În cadrul evenimentului din Cluj-Napoca: au fost dăruite peste 500 de sandwich-uri, 500 de baloane colorate, peste 250 de flori, 400 de cărți de colorat, și multe acadele.

11264584_493870220778972_181698670441143763_o

Beard School

Următoarea campanie a bărboșilor, Beard School, presupunea achiziționarea de rechizite pentru Grădinița Specială Cluj, însă campania a luat o amploare așa de mare, încât organizația a reușit să cumpere un microbuz școlar pentru acei copii.

Rolling Beards

Campania Rolling Beards a avut ca scop adunarea fondurilor necesare unei tinere echipe de patinaj artistic pe role din Cluj pentru a ajunge la campionatul mondial din Geneva (WIFSA World Open) de anul trecut. Fetele aveau nevoie de aproximativ 7.000 euro pentru a ajunge la concurs. Targhetul a fost atins, iar fetele s-a întors cu cinci medalii.

Taxi-ul comunitar, o campanie în desfășurare

În momentul e față, bărboșii sunt în mijlocul unei campanii la fel de inedite ca cele cu care ne-au obișnuit. De această dată doresc să achiziționeze un taxi comunitar, iar o parte din sumă a fost deja strânsă.

„Vrem să strângem 12.000 de euro, pentru a lua o Dacia Dokker pe care să o dotăm cu tot ce trebuie pentru a transporta persoane cu dizabilități. Va fi un taxi comunitar care va transporta gratuit persoanele cu dizabilități din Cluj și pe lângă acestea și cazurile sociale care au o urgență și demonstrează acest lucru. Ideea aceasta am văzut-o la niște băieți din București. Noi ne-am interesat să vedem dacă la Cluj este nevoie de așa ceva. Cererea e foarte mare și atunci am zis că e momentul să intervenim. Sunt sute de persoane care trebuie să meargă constant la medic în timpul săptămânii când e foarte aglomerat. Într-adevăr autobuzele din Cluj au locuri speciale pentru persoanele cu dizabilități locomotorii, dar să fim serioși, într-o zi aglomerată nu găsești loc nici în picioare. Am identificat problema aceasta și vrem să ajutăm. Acum am aflat de câțiva copii care învață foarte bine și nu au cum să ajungă la școală pentru că stau în Pata Rât. Noi vrem să facilităm accesul lor la școală. Nu vrem să ne ocupăm exclusiv de cazurile medicale. Va fi un taxi comunitar”, explică bărbosul.

Beard Brothers dorește ca pe lângă cei 12.000 de euro să atragă parteneri care să susțină motorina și plata lunară a unui șofer. „Noi vrem să angajăm un șofer timp de opt ore pe zi, iar ce depășește acest interval, vom face noi, în regim de voluntariat. Vom avea un dispecerat în cadrul organizației, făcut tot în regim voluntar. Vom avea și sistem de tracking, pentru a ști unde este mașina. E foarte important ca mașina să fie folosită în scopul pentru care a fost gândită”, este de părere Cornel.

Strângerea de fonduri a început în luna decembrie. „Am organizat trei evenimente. Am reușit să strângem după acestea 5.040 de euro și mai avem acum două luni la dispoziție să strângem restul de bani, dar urmează să facem un cros al bărbilor, o seară de poker. Tocmai am lansat o campanie la nivelul barurilor și a barmanilor din Cluj. Împreună cu Breasla Barmanilor din Cluj am adunat undeva la 30 de baruri, iar angajații de acolo vor dona o dată pe săptămână pentru cauza noastră. Mai sunt încă șapte acțiuni pe care încă le dezbatem, nu ne-am hotărât dacă le vom face sau nu. Ideea este că suntem siguri că până la finalul lunii martie vom reuși să strângem banii. Noi am mai luat un microbuz pentru copiii cu dizabilități și știm că se poate”, spune acesta.

10169282_289531297879533_6906553045603573976_n

Transparența pe primul loc

„Unul dintre scopurile noastre este să facem lucrurile corect și transparent. Se știe clar că la nivel de România, ONG-urile sunt privite cum sunt privite, se știe că multe din ONG-uri fac altceva decât ce ar trebui să facă, iar unii se îmbogățesc de pe urma lor. Noi facem ceea ce facem în timpul liber. Fiecare dintre noi lucrează. Facem corect ceea ce facem. Fiecare bănuț pe care l-am strâns, a fost justificat. E foarte important pentru noi ca lumea să vadă asta. Eu m-am săturat să merg în Piața Muzeului, de exemplu, să stau la terasă, să vină cineva să îmi arate poze și să mă roage să donez bani, să îmi dea o chitanță pe care o poate cumpăra oricine din orice papetărie, iar după aceea să nu știu ce s-a întâmplat de fapt cu banii mei. Am dat un leu, dar mă interesează să știu că leul acela a ajuns la cine trebuie. De aceea vrem să facem lucrurile corect”, susține Cornel.

Cornel este graphic designer în viața de zi cu zi. În cadrul asociației el se ocupă de tot ceea ce înseamnă identitatea vizuală a organizației. Consideră că după doi ani, oamenii reușesc să vadă că dincolo de ineditul ONG în cadrul căruia niște „duri” fac lucruri frumoase, pline de sensibilitate, există multă muncă în spate. „Ineditul a trecut, șocul la fel. Acum lumea ne caută pentru că am dovedit că muncim și că avem rezultate”, spune acesta.

În momentul de față, în cadrul organizației sunt 175 de persoane. „Avem barmani, web developeri, agenți de vânzări, farmaciști, specialiști în marketing, studenți, liceeni, profesori.  Avem persoane cu vârste cuprinse între 14 și 37 de ani în organizație. Pentru a fi membru, trebuie să te implici și să demonetrezi că îți dorești să faci parte din organizație. Și să ai barbă, bineînțeles”, glumește Cornel.

Tricoul Beard Brothers se câștigă

„Din 2015 avem divizia de fete The Sisterhood, unde nu este obligatorie barba, dar și divizia de voluntari, unde nu există niciun fel de condiționare. Dacă vrei să faci voluntariat, poți face liniștit. Noi suntem datori să expunem acțiunile noastre, dacă vrei vii, dacă nu, nu. Dacă vedem că îți dorești să aderi la statutul de membru care de fapt înseamnă mai multă muncă, mai multă responsabilitate și un tricou cu sigla Beard Brothers, îți urmărim activitatea îndeaproape pe o perioadă nedeterminată. Tricoul se câștigă. Dacă te implici destul de mult, treci în regim de susținător unde stai între trei și șase luni și abia pe urmă ajungi membru. E o selecție serioasă. La început selecția se făcea pe bază de recomandare din partea membrilor existenți. Am avut o perioadă de probă, acum am ajuns la sistemul acesta complex. Când spui perioadă nedeterminată, nu înseamnă neapărat o perioadă lungă. Beard Brothers e o stare de spirit. Deși sună trist, e o chestie care se apropie de cum vedem noi că ar trebui să se întâmple lucrurile în mod normal. Orice om ar trebui să aibă spirit civic, să se implice, nu neapărat în cadrul unui ONG, să facă ditamai campaniile, dar sunt atât de multe lucruri simple pe care oricine le poate face”, consideră Cornel.

Voluntariat de pe băncile liceului

Președintele Beard Brothers a descoperit voluntariatul în urmă cu aproape zece ani, în timpul liceului. „Am vrut să facem cât mai cunoscută munca voluntară în rândul tinerilor. Când eram în liceu eu nu am fost cel mai cuminte elev. La un moment dat, mi s-au explicat două opțiuni: ori părăsesc liceul, ori fac voluntariat. Atunci erai văzut diferit dacă făceai voluntariat, dar nu în sensul bun, dar am ales voluntariatul. M-am dus și chiar mi-a plăcut. Lumea nu înțelegea exact ce îmi place. Prietenii râdeau când le povesteam de voluntariat. Am făcut voluntariat la FRCCF, lucram cu copiii. Mi-a plăcut mult. Ce am realizat eu personal, e faptul că munca aceasta voluntară acum începe să fie promovată. Legislația încă are lacune, iar lumea nu înțelege care sunt beneficiile. Așa ne-a obișnuit societatea să facem ceva pentru a câștiga ceva. Eu câștig liniște, bucurie din munca voluntară și am nevoie de aceste lucruri pentru a trăi.

În cadrul Beard Brothers am vrut să promovăm voluntariatul ca pe o chestie cool. Eram judecați la început că facem party-uri pentru a ne îmbăta, ceea ce nu era adevărat. Cum ajungi la tineri? Dacă vezi că ei nu vin la tine, mergi tu la ei. Dacă le place să meargă la party-uri, ok, nicio problemă, facem party-uri. În momentul în care plătesc intrarea ei conștientizează de fapt că ajută cauza. Dacă miști o rotiță în mintea omului, apoi poți să îl chemi și la alte acțiuni. La noi acest lucu s-a dovedit funcțional. Dacă la început aveam 300 de persoane la petrecere, acum dintre aceştia avem 200 de oameni care vin la acțiuni, în condițiile în care noi am făcut recrutări patru zile. În patru zile s-au înscris atât de mulți”, spune Cornel.

De când s-a mărit grupul, bărboșii nu au reușit să se întâlnească în formulă completă. Au ședințe periodice, iar cei care nu pot veni, văd ce s-a discutat pe grupul lor de pe Facebook. „Suntem 175 de acum. Până în ianuarie am fost 60. Am făcut recrutări și am ajuns la 175 de persoane. Ședințele cu voluntarii le facem la Casa de Cultură a Studenților. E frumos pentru că lumea vrea să facă tot felul de lucruri. Am avut campanii care au fost ideea noastră sau campanii inspirate de alte persoane care ne-au semnalat o anumită cauză. Sunt și hateri, dar se spune că dacă nu ești criticat nu îți faci treaba bine”, consideră acesta.

[stextbox id=”custom”]

Diana Lang este educatoare în viața de zic cu zi. În timpul liber este voluntar în cadrul organizației  Beard Brothers. „Eu am auzit de organizație de la un coleg de apartament care face parte din aceasta. Am urmărit campaniile lor și mi-a plăcut modul în care se implică și faptul că au scopuri bine definite. Acum sunt în perioada de probă. Aș dori să devin membru. Am vrut mai demult să mă implic, dar timpul nu mi-a permis. Acum mi-am mai eliberat programul. Sunt educatoare. Lucrez șase ore pe zi, ceea ce îmi permite să mă implic dupămasa sau în weekenduri. Sunt foarte mulți voluntari. Fiecare ajută cum poate”, este de părere Diana.

În cadrul grădiniței în care își desfășoară activitatea, Diana a avut mai multe acțiuni de voluntariat cu cei mici. „Le-am prezentat cazul unor copii necăjiți și am strâns pachețele pentru aceștia. Am organizat chiar și un târg în cadrul căruia am vândut obiecte confecționate de copii, iar banii au fost donați. Periodic avem și acțiuni ecologice. E important să îi educăm de mici în acest sens și să le arătăm importanța voluntariatului”, povestește aceasta.  [/stextbox]

Distribuie:

Postaţi un comentariu