HARTĂ INTERACTIVĂ. Principalele drumuri județene care se modernizează cu fonduri europene

Lucrările la toate drumurile județene ar urma să fie gata în 2020 | Foto: Dan Bodea - Arhiva TR

Consiliul Județean Cluj a semnat contracte de finanțate europeană pentru modernizarea și reabilitarea unor drumuri județene în lungime de 430 de kilometri, adică o distanță aproape cât cea dintre Cluj-Napoca și București.

Suma totală care va fi investită în refacerea infrastructurii rutiere de importanță județeană este de 627,7 milioane de lei (circa 134 de milioane de euro), din care aportul Uniunii Europene este de 98%, adică 612,5 milioane de lei. Toate lucrările de execuție au fost contractate, iar în anul 2020 ar urma ca ele să fie finalizate.

„Drumul Apusenilor”

Printre cele mai importante drumuri care vor fi realizate în următorii ani este porțiunea clujeană din „Drumul Apusenilor”, lungă de 25 de kilometri, care pornește de la limita cu județul Bihor și coboară, pe lângă Barajul Floroiu, până la Valea Drăganului, unde se intersectează cu Drumul Național 1.

Acest tronson este continuarea părții bihorene a rutei turistice, lungă de 56 de kilometri. La final, „Drumul Apusenilor” va traversa Carpații Occidentali, pe ruta Valea Drăganului-Beiuș, unind trei zone turistice importante din această parte a țării: Valea Drăganului cu barajul Floroiu – Valea Iadului (Bihor) și Stâna de Vale (Bihor). Pentru segmentul clujean al drumului, suma alocată este de 159,8 milioane de lei. Licitația internațională a fost lansată în octombrie 2018, pentru segmentul clujean.

„Drumul Bistriței”

Un al doilea mare proiect de infrastructură rutieră la nivel județean este „Drumul Bistriței”, care va traversa județul Cluj de la est la vest, pe ruta Așchileu-Țaga. Această rută a fost împărțită în două proiecte de finanțare. Primul vizează reabilitarea și modernizarea șoselei DJ 109, de la limita cu județul Sălaj, lângă Așchileu Mic, și până la Răscruci, unde se intersectează cu DN1C. Al doilea vizează reabilitarea și modernizarea a trei segmente de drum din Câmpia Transilvaniei: Bonțida-Căianu Vamă, Căianu Mic-Sucutard și Țaga-limita cu județul Bistrița-Năsăud. Finanțarea pentru primul proiect este de 75,8 milioane de lei, iar pentru cel de-al doilea, de 130 de milioane de lei.

Tronsonul clujean din Drumul Bistriței este „cel mai mare proiect de reabilitare a unui traseu de drumuri județene, cu fonduri europene, gestionat vreodată de Consiliul Județean”, declara președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, în aprilie anul trecut, când a început procedura de licitație pentru DJ 109.

Cele trei proiecte majore însumează aproape 100 de kilometri de șosea, care va fi modernizată prin realizarea de straturi de fundație din balast și piatră spartă, amenajarea de acostamente, așternerea asfaltului, realizarea de rigole și șanțuri, construirea de poduri și podețe, montarea de parapeți metalici etc.

Pentru toate trei, contractele de finanțare au fost semnate în decembrie 2017, iar lucrările sunt în curs de execuție, ne-a declarat purtătorul de cuvânt al Consiliului Județean Cluj, Valentin Jucan. El a precizat că termenul de finalizare a lucrărilor, pentru toate drumurile județene cu finanțare europeană este anul 2020.

Drumul spre Mărișel, imagine de acum câteva zile. Modernizarea șoselei va ușura și deszăpezirea ei | Foto: Caius Chiorean

Alte nouă trasee județene importante

Separat de „Drumul Apusenilor” și „Drumul Bistriței”, Consiliului Județean Cluj a mai câștigat nouă proiecte de reabilitare și modernizare a unor drumuri județene, împărțite în nouă trasee județene. Aceste lucrări erau deja începute, urmând ca din fondurile europene să fie folosite la continuarea și finalizarea lucrărilor.

Proiectele în cauză vizează modernizarea și reabilitarea a nu mai puțin de 20 de sectoare de drumuri județene, în lungime totală de 331 de km. Contractele de finanțare au fost semnate, toate, la sfârșitul lunii octombrie 2018. Printre cele mai importante segmente de drum care vor fi refăcute prin aceste proiecte este Luna de Sus – Băișoara – Buru – limita cu județul Alba, lung de 42 km, care va face legătura între Cluj-Napoca/Autostrada Transilvania și zona turistică Rimetea, din județul Alba.

Altă rută importantă este Viișoara (Câmpia Turzii) – Mociu, pe o distanță de 40 km, care se continuă cu o parte din Drumul Bistriței (Căianu Mic – Țaga), astfel că, la finalul ambelor lucrări, se va putea traversa toată Câmpia Transilvaniei de la nord la sud, pe drumuri modernizate.

Gilău-Mărișel este un alt tronson important, lung de 44,6 km, care leagă zona de munte a județului cu Autostrada Transilvania și Cluj-Napoca.

De asemenea, Chinteni – Vultureni – Recea Cristur – Dealu Jurcii (38,3 km), care se intersectează cu Viile Dejului – Bobâlna ­- limită cu județul Sălaj (22,8 km) va asigura un drum alternativ de legătură între Cluj-Napoca și Dej, paralel cu DN 1C.

Finanțarea totală pentru cele nouă proiecte de trasee județene este de 261,8 milioane de lei, adică aproximativ 56 de milioane de euro. Cele mai mari proiecte vizează traseul 3, cu axa principală Viișoara – Mociu, în valoare de 61,7 milioane de lei, traseul 1, cu axa principală Luna de Sus – Buru, în valoare de 52,4 milioane de lei și traseu 2, cu axa principală Chinteni – Dealul Jurcii, în valoare de 46,1 milioane de lei.

Drumurile județene, „grosul” finanțărilor

Sumele contractate pentru reabilitarea drumurilor județene înseamnă peste două treimi din finanțările europene obținute de Consiliul Județean (CJ) Cluj până în acest moment din POR 2014-2020, respectiv 627,7 milioane de lei, dintr-un total de 896 de milioane de lei. „Consiliul Județean Cluj a depus proiecte pentru obținerea de fonduri europene în cadrul tuturor programelor europene disponibile la acest moment. Vă pot spune că nu a existat o intenție anume de a pune accent special pe un domeniu, Consiliul alegând să solicite fonduri europene pe toate domeniile. Am considerat că este important să aplicăm peste tot, bineînțeles în contextul în care Consiliul este eligibil”, a explicat purtătorul de cuvânt al CJ Cluj, Valentin Jucan.

Pentru o imagine de ansamblu, la suma de 896 de milioane de lei atrasă de CJ Cluj din acest exercițiu financiar se adaugă și finanțarea de 199,6 milioane de lei pentru Sistemul de Management Integrat al Deșeurilor, sumă transferată din exercițiul financiar 2007-2013, din cauza tergiversării proiectului.

Cum vin banii

Proiectele care vizează „Drumul Apusenilor” și „Drumul Bistriței”, au fost contractate prin Programul Operațional Regional 2014-2020, Axa Prioritara 6, Prioritatea de Investiții 6.1, Stimularea mobilității regionale prin conectarea nodurilor secundare și terțiare la infrastructura TEN-T.

Această schemă de finanțare are ca scop modernizarea drumurilor județene care asigură legătura directă cu cele mai importante drumuri naționale.

Celelalte nouă proiecte au putut fi finanțate prin fonduri europene printr-un apel de proiecte nefinalizate, din vara acestui an. Astfel, s-a asigurat accesul la finanțări europene pentru continuarea și finalizarea lucrărilor deja demarate de autoritățile județene, în apropierea principalelor drumuri naționale.

În ambele cazuri, finanțarea din partea Uniunii Europene este de 98%, iar cea a Consiliului Județean Cluj, de 2%.

Sunt încă destule drumuri județene pe care riști să-ți sară capacele de la roți | Foto: Dan Bodea


Lista completă a drumurilor județene reabilitate cu fonduri europene:

  • „Drumul Apusenilor”: DJ 108K (limita jud. Bihor – Baraj Drăgan) de la km. 26+455 la km. 29+495 și DJ 764B (Baraj Drăgan – intersecție DN1) de la km. 0+000 la km. 22+164,500
  • „Drumul Bistriței” (1): DJ 109 (intersecție DN1C – limita jud. Salaj) de la Km 0+000 la Km 31+976
  • „Drumul Bistriței” (2): DJ 172A (km 33+000 – km 39+452), DJ 161G (km 0+000 la km 18+406) si DJ 161 (intersectia DN 16)- Gadalin – Bontida – DN 1C (km 0+000 – km 16+933,100)
  • Traseul județean 1: DJ107N Băișoara – Valea Ierii, km 0+000-14+000/ DJ107M Luna de Sus – Băișoara – Buru – limită județ Alba, km 0+000-42+000/ DJ107L Petrești – Lita, km 14+900-30+950
  • Traseul județean 2: DJ108B limită județ Sălaj – Bobâlna – Viile Dejului, km 21+200-44+000/ DJ109A Chinteni – Vultureni – Recea Cristur – Dealu Jurcii, km 10+200-48+500/ DJ105T Cluj-Napoca–Coruș–Berind–DN1F, km 3+447-14+447 și km 19+470-21+670
  • Traseul județean 3: DJ161H DN16 – Suatu, km 0+000-4+000/ DJ150 Viișoara – Ceanu Mare – Frata – Mociu, km 0+600-40+300/ DJ161A Iuriu de Câmpie – Ceanu Mare, km 22+610-29+800/ DJ151C limită județ Mureș – Tritenii de Jos, km 12+500-22+700
  • Traseul județean 4: DJ107P Gilău – Someșu Rece – Mărișel – DN1R, km 0+000-44+260/ DJ107N Gura Râșca – Someșu – Rece, km 28+612-36+200
  • Traseul județean 5: DJ108C Mănăstireni – Călata – Mărgău, km 36+050-59+000
  • Traseul județean 6: DJ109B Fundătura – Cornești, km 0+000-17+100/ DJ109D (DJ161) – Jucu de Sus – DN1C, km 26+880-32+050
  • Traseul județean 7: DJ 161C Iclod – Aluniș – Corneni, km 0+000-10+300 și km 10+300-13+000
  • Traseul județean 8: DJ161B Turda – Bogata – Călărași, km 30+647-40+647/ DJ107F limită județ Alba – Luncani, km 9+860-14+370
  • Traseul județean 9: DJ103N DN1 – Șaula – limită județ Sălaj, km 0+000-2+800/ DJ103J DN1R – Sâncrai – Alunișu, km 0+000-7+000

Acest articol a fost publicat pe www.PressHub.ro și Transilvania REPORTER în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio. Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

Postaţi un comentariu