Cardurile de sănătate au dat erori şi au blocat întregul sistem

Foto: Dan Bodea

Cardurile de sănătate au devenit din 1 mai 2015 obligatorii pentru persoanele asigurate. În ciuda asigurărilor date de autorităţi că totul va funcţiona fără probleme, astăzi doar cei norocoși au putut beneficia de serviciile medicale de care au avut nevoie, întrucât cititoarele de carduri de sănătate au dat erori, blocând întregul sistem.

Totul spre disperarea pacienților, dar și a medicilor de familie care au putut elibera rețete sau trimiteri doar copiilor, care nu au nevoie de card pentru a beneficia de servicii medicale, operațiunile pentru cei mici desfășurându-se online. Medicii au fost sfătuiți să verifice pacienții dacă sunt asigurați sau nu, iar celor din prima categorie să le ofere serviciile medicale necesare, acestea urmând să fie decontate ulterior.

„Sunt una dintre persoanele norocoase cărora le-a mers cardul din prima când am venit la laboratorul de analize. Poate pentru că mi-a fost activat de către medicul de familie în urmă cu circa 2 săptămâni. A durat însă aproximativ 15 minute până când mi s-au înregistrat analizele pe card. Alții însă au așteptat și mai mult, iar unora nu le-a funcţionat deloc”, a spus o pacientă.

„Unele merg, altele nu. Sistemul se mai şi blochează, e destul de dificil deocamdată, deşi speram să ne uşureze munca. Să vedem ce va fi când lumea va începe să le şi piardă”, a spus şi o angajată a unui laborator de analize medicale.

„Chiar dacă este obligatoriu de la 1 mai, nu este nevoie ca pacienți să îl activeze astăzi. Aceștia îl pot activa în ziua în care au nevoie de un serviciu medical”, a precizat Crina Grozav,  purtătorul de cuvânt al CAS Cluj.

Medicul de familie Ion Mureșan este de părere că orice început e greu, că orice schimbare aduce cu sine astfel de erori, precizând că așa a fost și în cazul rețetei electronice. Cu toate acestea, speră ca această situație haotică nu va dura mult:„Situația cardurilor de sănătate poate fi văzută din trei unghiuri: sunt persoane care nu au primit cardul de sănătate și care trebuie să se adreseze CAS Cluj, pentru a rezolva această situație, sunt persoanele care au primit cardul și care nu l-au activat și persoane care l-au primit și l-au activat. Cei care nu au primit cardul de sănătate din diferite motive trebuie să știe că noi, medicii de familie putem folosi doar adeverințele de la CAS emise după data de 4 mai, inclusiv. Cardul de sănătate este ca un card bancar, acesta nu trebuie activat neapărat dacă nu este folosit. Este în regulă dacă este activat la primul consult medical. A treia categorie este reprezentată de cei care au primit cardul și care l-au activat. Aici ne-am confruntat cu probleme, pentru că 1 mai ne-a luat prin surprindere, la fel cum ne ia iarna prin surprindere în decembrie! Sistemul s-a blocat. Luni am avut 26 de consultații, dintre care cinci au fost copii. Am putut folosi cardul doar de șase ori, dar nu sunt convins că datele au fost înregistrate pe card. Mă deranjează că trebuie să țin oamenii la ușă”, a explicat Ion Mureșan.

În cazul farmaciilor clujene, lucrurile au funcționat mai greu în cursul dimineții, după care, susțin farmaciștii sistemul le-a permis să utilizeze cardurile. „Oamenii ne-au spus că în cazul medicilor de familie erorile din sistem sunt la ordinea zilei. Și noi ne-am confruntat cu probleme, dar în a doua partea a zilei nu au mai fost probleme mari. Unele persoane nu știu că trebuie să aibă un astfel de card, altele nu știu că au un cod pin din patru cifre pe care trebuie să îl tasteze ca în cazul cardului bancar, alții nu îl poartă cu ei. Sunt clujeni care nu sunt deloc informați referitor la acest card. Am avut și câțiva pacienți în vârstă care aveau cardul asupra lor și care știau exact cum să îl folosească, după mai multe vizite la medic. Deocamdată pacienții vin cu rețete pe hârtie și cu cardul. Va fi o adevrată distracție când se va renunța definitiv la rețetele clasice”, a precizat o farmacistă.

În județul Cluj s-au tipărit 50.000 de carduri de sănătate care au fost distribuite prin Poșta Română la domiciliul persoanelor asigurate, cu confirmare de primire. Dacă persoana respectivă nu a fost găsită acasă sau cardurile nu au fost ridicate din diverse motive, acestea au fost returnate.

„Noi am primit înapoi 32.000 de carduri în două tranșe. Dintre acestea 26.000 de carduri au fost distribuite medicilor de familie, iar 6.000 se află la sediul instituției noastre.Pentru cele 6.000 de persoane nu am putut identifica în sistem un medic de familie. Acestea se pot ridica personal de la sediul nostru, în fiecare zi. De asemenea, se eliberează zilnic adeverințe care înlocuiesc cardurile, pentru cei care le-au pierdut, până se eliberează un duplicat după acel card. Adeverințele respective sunt valabile pe o durată de 60 de zile. Pentru cei care, din diferite motive, religioase sau de conștiință, refuză cardul se eliberează adeverințe care înlocuiesc cardul de sănătate. Acestea sunt valabile pe durata a trei luni. Medicii de familie din județul Cluj și-au achiziționat cititoare de carduri. Nu cunoaștem cazuri de medici care să nu aibă la 1 mai respectivele cititoare de carduri. Acestea s-au folosit și înainte. Doar așa se mai pot valida serviciile medicale. De asemenea, farmaciile din oraș s-au dotat cu cititoare de carduri. Sunt și variante pentru situațiile excepționale. Dacă cineva nu poate prezenta cardul din diverse motive, persoanele vor fi verificate în sistem și li se vor oferi serviciile medicale în cazul în care acestea sunt asigurate”, a spus Crina Grozav.

Casa de Asigurări de Sănătate Cluj a deschis un ghișeu dedicat exclusiv cardului de sănătate. Astfel, cei care întâmpină probleme, se pot adresa funcționarilor de la camera 3.  Urgențele se asigură și fără cardurile de sănătate.

Din 1 mai, orice serviciu medical din pachetul de bază va fi acordat pe baza cardului de sănătate, potrivit normelor metodologice de aplicare a contractului cadru, care au intrat în vigoare la 1 aprilie.

[stextbox id=”custom”]

Când se utilizează cardul

Potrivit noilor reglementări intrate în vigoare la 1 aprilie, în asistenţa medicală primară și în asistenţa medicală ambulatorie de specialitate de medicină dentară utilizarea cardului naţional de sănătate se face la momentul acordării serviciilor medicale.

În asistenţa medicală ambulatorie de specialitate, pentru specialităţile clinice, cardul va fi utilizat la momentul acordării serviciilor medicale. În asistenţa medicală ambulatorie de specialitate pentru specialităţile paraclinice utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate se face, astfel: pentru analize de laborator, prezentarea cardului de sănatate se face la momentul recoltării probelor în punctele de recoltare proprii ale furnizoriilor de investigaţii paraclinice, iar pentru serviciile medicale paraclinice – investigaţii de radiologie, imagistică medicală, explorări funcţionale şi medicină nucleară – utilizarea cardului se face la momentul efectuării investigaţiilor.

În caz de spitalizare continuă, utilizarea cardului se face la internarea şi externarea din spital, cu următoarele excepţii: la internare dacă este o urgenţă medico-chirurgicală şi în caz de transfer de la un spital la altul.

Pentru furnizorii de îngrijiri medicale la domiciliu, respectiv îngrijiri paliative la domiciliu, utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate se face în fiecare zi în care se acordă îngrijiri.

Cardul de sănătate este un document personal care nu trebuie înstrăinat. El nu trebuie să rămână niciodată la furnizorul de servicii medicale. Pacientul trebuie să fie conştient de faptul că fiecare utilizare a cardului de sănătate reprezintă autorizarea efectuării unei plăţi din fondul de sănătate pentru un serviciu medical efectuat în numele lui.

[/stextbox]

Distribuie:

Postaţi un comentariu