Dacia Logan Prestige, un prim pas în secolul XXI

Foto: Radu Zincă

La fel ca mulți alții, prima mașină pe care am condus-o a fost o Dacia 1310- model 1980. La vârsta de cinci ani, în fiecare dimineață de vacanță, vecinul meu mă lăsa la volanul greoi al mașinii roșii pe care, în funcție de anotimp, o împingeam sau o porneam cu flacără. 18 ani mai târziu, la o venerabilă vârstă de vreo 30 de ani, mașina respectivă încă funcționează. Între timp însă, Dacia bate la ușile anului 2016 cu prima mașină dotată cu o cutie de viteze pilotată, dar și multe alte echipamente care vin odată cu pachetul Prestige disponibil pentru modelele Logan, Logan MCV și Sandero. Transilvania Reporter a testat noul model și ce este sigur e că Dacia anului 2016 a ajuns, în sfârșit, în același secol cu noi și cu restul industriei automobilistice.

Timp de două zile am avut ocazia să testăm primul model Dacia cu cutie de viteze automată. Denumirea exactă este de fapt „cutie de viteze pilotată”, însă funcționează cam la fel ca orice cutie de viteze… semi-automată. Este de fapt mai complicat în scris, dar mult mai simplu în realitate. La fel de simplu pe cât este de surprinzător să urci într-o Dacie care în urmă cu 30 de ani pornea împinsă de trei inși și în care aveai nevoie de radiator scos din casă dacă, iarna, voiai să nu îngheți de frig. Ei bine, vremurile acelea au trecut, iar Dacia a scos pe piață vârful de gamă Prestige: trei modele cu toate dotările de care un șofer modern are nevoie și, în plus pentru modelul Logan MCV pe care l-am testat noi, foarte, foarte mult spațiu.

 

Bun venit în secolul dotărilor

Foto: Radu Zincă

Foto: Radu Zincă

Gama Prestige reprezintă încercarea celor de la Dacia de a intra în lumea bună a mașinilor user-friendly, în care nu îți lipsește nimic și în care beneficiezi de maxim de confort. O încercare destul de reușită, începând cu cutia de viteze robotizată Easy-R. De fapt, o cutie automată cu șase trepte, care funcționează și pe modul „manual”. Cutia funcționează oarecum ciudat și pe alocuri turează motorul prea mult (în special între treptele a doua și a treia, unde ajungi la peste 4.000 de ture, indiferent de felul în care accelerezi), însă ca orice cutie automată este utilă la drumurile prin oraș. Mașina chiar are un mod care îți permite să te deplasezi cu o viteză de 5-10 km/h în coloană, fără a fi nevoie să mai accelerezi. De asemenea, gama Prestige aduce pe mașini tehnologia Start/Stop, așa că dacă pe viitor vedeți la semafor o Dacie cu motorul oprit, fiți calmi, nu este nevoie să fie împinsă. E doar tehnologie.

În ciuda faptului că are o lungime de aproape cinci metri și aproape că nu îi vezi capul atunci când te întorci în spate de pe scaunul șoferului, mașina este ușor de manevrat. Unghiul de virare foarte bun al roților îți permite să o manvrezi foarte simplu și chiar dacă pare a fi o ambarcațiune, mașina încape în orice parking și pe orice străduță, oricât de îngustă ar fi.

Consumul mixt pentru modelul Diesel 1,5 Easy-R cu 90 de cai putere este, spun cei de la Dacia, de 3,7 litri/100 km. Nu aș băga mâna în foc pentru asta, însă timp de două zile am descoperit că, folosind mașina pe modul manual, consumul de combustibil scade, întrucât poți controla exact acele momente în care mașina parcă uită să urce o treaptă. În plus, pe drumuri mai lungi și șerpuite, modul manual face ca mașina să fie ceva mai distractivă, chiar dacă nu acesta îi e rostul. Dar merită încercat măcar. Mașina are și un mod „ECO” al cărui rol este să reducă puterea motorului și, implicit, consumul de carburant. Pentru o mașină care are 90 de cai putere și 1,2 tone, nu s-a dovedit a fi o idee prea bună.

Tot la capitolul dotări și binefaceri cu care Dacia vine în ajutorul șoferului vine și sistemul de Cruise Control. E oarecum ciudat să prezinți astfel de dotări, altfel foarte comune pentru orice mașină, ca fiind noutăți, însă pentru modelele Dacia este un mare pas înainte. Prestige vine și cu sistem de asistență la pornirea din rampă, care ține mașina pe loc timp de două secunde, astfel încât să nu porniți cu emoții, dar și cu senzori de parcare pentru spate, foarte utili la o mașină atât de mare.

Prezentul arată bine

Logan MCV Prestige are o culoare frumoasă și fiind o mașină oarecum utilitară nu te aștepți să fie o frumusețe răpitoare. Nici nu e. Chiar dacă nu am scăpat de plastic, interiorul își dă silința să arate bine. Ai cotieră, scaunele sunt surprinzător de confortabile și cu adevărat lăudabil este sistemul de climatizare. Cu mare succes am testat ecranul tactil al mașinii, cu care pot fi controlate toate sistemele multimedia. Chiar dacă sistemul audio îți lasă impresia că nu are boxe în partea din spate a mașinii, noul model e foarte prietenos cu cei care nu pot trăi fără telefon. Astfel, pentru siguranța lor, gadgetul poate fi conectat prin bluetooth, iar sub volan se găsesc butoanele care îți permit să preiei și să închei apeluri. Nu e rău pentru un Logan, nu?

Foto: Radu Zincă

Foto: Radu Zincă

O mașină… mare. Foarte mare 

Logan MCV Prestige reprezintă, la fel ca în cazul celorlalte două modele, un upgrade al versiunii clasice în materie de dotări. Una dintre noutăți ține însă de o nouă nuanță de culoare, brun tourmaline, despre care toată lumea ne-a spus că arată bine, deci concluzionăm că e o idee bună.

Volumul portbagajului este de nu mai puțin de 573 de litri, și dacă rabatați scaunele din spate vă puteți muta înăuntru. Glumind, datorită dimensiunilor, în mașină se poate auzi chiar și ecou. E la fel de bună pentru concedii, cum e pentru a transporta recolta de pe parcela de pământ de la țară, mai ales că garda la sol înaltă vă permite să ieșiți de pe șosea fără prea mari emoții, iar motorul nu vă lasă la greu în astfel de situații.

În concluzie, Logan MCV Prestige oferă ce aștepți de la un Logan și aduce în plus un confort pe care nimeni, în urmă cu 20 de ani, nu l-ar fi visat de la această marcă de automobile. Cutia de viteze este utilă, merită aleasă pentru că vine cu economie de combustibil și reprezintă un element de noutate foarte interesant. Dotările sunt cele pe care le aștepți de la o mașină fabricată în 2016, chiar dacă unele funcționează cu mici stângăcii (în două zile nu am reușit să înțeleg de ce sistemul start/stop funcționa doar la unele opriri, iar senzorii de parcare sunt poate prea… precauți). Logan MCV este o mașină imensă, ideală dacă aveți o casă la țară sau lucruri de mutat dintr-un loc în altul și dacă cumva sunteți dezamăgit că Dacia și-a pierdut tot farmecul Epocii de Aur, vă putem spune că ceva s-a păstrat: claxonul este, în continuare LÂNGĂ volan, semn că unele lucruri nu se schimbă.

 


Publicitate

Postaţi un comentariu