Cum să evitaţi păcăleala de Black Friday

Foto: www.black-friday-romania.ro

În timp ce reducerile sunt mai mult sau mai puțin reale, zilele de ”Black Friday” se înmulțesc anul acesta. Cel puţin în teorie. Astfel, în cele mai multe magazine din România, valul reducerilor va începe vineri, în data de 22 noiembrie și va dura până în 1 decembrie. Apogeul reducerilor va rămâne totuși, conform tradiției, data de 29 noiembrie, ultima zi de vineri a lunii.

Comisarul șef-adjunct al Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorului(CJPC), Cluj-Napoca, Nicolae Varga are câteva recomandări pentru consumatori, pe care îi sfătuiește să fie precauți și să se informeze în ce măsură ”reducerile sunt reale”. Legislația în domeniu prevede mai multe puncte pe care comercianții trebuie să le respecte, ca de exemplu: în toate magazinele ce efectuează reduceri, trebuie să fie afișată perioada reducerii. Totodată, pe eticheta pe care este afișată reducerea, trebuie să apară procentajul, precum și prețul inițial pentru a se putea verifica faptul că reducerea e reală.

Anul trecut, în timpul controalelor efectuate de CJPC în această perioadă, cele mai frecvente abateri au fost următoarele: la unele raioane era afișat faptul că este o reducere de 30%, însă pe eticheta produselor nu era afișat prețul rezultat după reducere, iar reducerea era efectuată doar în urma scanării produsului la casă, ”trebuie să ai un calculator în buzunar ca să vezi care e prețul după reducere”, spune comisarul șef-adjunct al CJPC Cluj. Alteori, erau afișate doar procentajele reducerilor, 50%, 70%, fără a fi specificată categoria de produse care intră în promoție. Un alt ”truc” frecvent întâlnit este acela de a afișa un preț la raft, iar la casă, în urma scanării produsului, prețul să fie mai mare. Cea mai gravă abatere constatată a fost însă, nerespectarea Legii 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii, în sensul că, în urma unui calcul, reieșea faptul că prețul ce era afișat drept ”cu reducere”, nu corespundea cu procentajul cu care se pretindea că s-a efectuat reducerea, mai spune comisarul șef-adjunct Varga.

Acesta îi sfătuiește pe comercianți ca atunci când efectuează reducerile, să aibă grijă ca ”acestea să se facă la prețul de referință”:

Pe de altă parte, surse din interiorul unui magazinde electrocasnice spun că ”prețurile se calculează automat”, iar că potențialele inadecvențe la preț se datorează ”greșelilor tehnice, greșeli ce pot apărea în orice magazin”.

Nevoia de a cumpăra- indusă în vinerea neagră

De multe ori, comportamentul nostru este generat de ceea ce vede și auzim, ceea ce credem că ne dorim, și nu de lucruri de care avem cu adevărat nevoie : ”Black Friday are funcția asta de a crea nevoi, un set mental ce generază comportamentului nostru nevoia de a merge la cumpărături, activează comportamentul de a cumpăra și mergi la magazin. În magazin, contextul de acolo te face să ajungi să cumperi chiar și produsele fără reduceri”, spune psihologul  Daniel David.

Economistul Adrian Crivii spune că Black Friday ”este o ocazie prin care comercianţii scapă de stocurile vechi, pentru aprovizionările de dinainte de sărbători. Astfel, se liberalizează magazinele, se face rost de capital pentru noile achiziții și se eliberează depozitele”.

Comentariile legate de „păcălelile” pregătite de comercianţi pentru acest an au început deja să curgă. „Joia neagră care umfla preţurile pentru BlackFriday: Am urmărit acest produs în vederea achiziţionării. Pe 19.11.2013 preţul acestui produs era de 1395 lei. Azi, 21.11.2013 preţul este de 1599 lei. Nu contest calităţile acestui televizor, care e ok din toate punctele de vedere, dar diferenţa de preţ e semnificativă într-un interval relativ scurt. Să înţeleg că azi e o zi „neagră” din toate punct de vedere al preţului”, se arată într-un comentariu de pe http://www.altex.ro/televizor-led-smart-tv-full-hd-80-cm

Black Friday este o sărbătoare americană ce a reuşit să se impună pe majoritatea pieţelor din lume, în ultimii ani inclusiv în România. Sub pretextul unor reduceri consistente, retailerii reușesc să adune un număr considerabil de clienți, dispuși să stea la cozi lungi și să cheltuiască sume mari de bani, mai ales pentru achizițioanarea de produse electrocasnice şi electronice.


Publicitate

Postaţi un comentariu