Christophe Weller, director COS: Conceptul minimalist în designul de birouri începe să fie înţeles şi în România

Christophe Weller, Managing Partner COS/Foto: Cristina Beligăr

Conceptul minimalist al designului spaţiilor de birouri se aplică din ce în ce mai mult şi în România, atât din motive estetice, cât şi din motive practice şi economice. Mai mult, rolul designer-ului ca şi creator de soluţii începe să fie şi el înţeles nu doar de corporaţii, ci şi de antreprenorii micilor afaceri. Liderul în design interior şi fit-out pentru spații de lucru, Corporate Office Solutions (COS), a deschis cel de-al doilea birou din România, la Cluj-Napoca, simţind că piaţa din Transilvania este pregătită pentru scopul activităţii pe care compania îl desfăşoară în cei 17 ani de operaţiuni. Printre clienţii pe care COS i-a avut se numără Adobe Systems, eMag&Flanco, Pfizer, Microsoft, Holcim, BRD, Volksbank, Oracle, L’Oréal. Despre evoluţia companiei şi despre tendinţele în spaţiile de birouri în România, Transilvania Reporter a stat de vorbă cu Christophe Weller, Managing Director al importatorului de mobilă de birou Corporate Office Solutions.

Biroul COS Cluj-Napoca/Foto: Cristina Beligăr

Biroul COS Cluj-Napoca/Foto: Cristina Beligăr

Reporter: Cum şi-a diversificat COS serviciile începând cu anul 1997 până astăzi?

Christophe Weller: La data de 1 octombrie 1997 am început să vindem exclusiv mobilă şi reprezentam un singur furnizor: Steelcase, liderul mondial în mobilier de birou. În prezent la propunem clienţilor noştri soluţii finite, de la design la execuţie, pentru toate nevoile legate de spaţii de birouri, inclusiv interioare utilate arhitectural şi instalaţii, precum sisteme de încălzire, ventilaţie şi aer condiţionat. Singura parte pe care nu o realizăm încă este construcţia propriu-zisă. În schimb, putem executa tot restul, propunând diferite opţiuni (de design şi preţ), pentru fiecate categorie de produs, inclusiv mobilier. Această dezvoltare, atât pe orizontală, cât şi pe verticală, a venit ascultând dorinţele clienţilor şi urmărind oportunităţile pieţei. Am început cu mobilier Steelcase, dar foarte rapid, în 1998, am adăugat soluţii divizate şi ne-am conformat cererii clienţilor. Pe parcurs am angajat personal specializat precum designeri şi ingineri de instalaţii astfel încât clienţii să aibă oportunitatea ca o singură sursă să le ofere ceea ce au nevoie. Am fost şi suntem singura companie care propune acest mod de lucru sub acelaşi acoperiş. Am simţit că piaţa era pregătită pentru o asemenea ofertă şi, dacă ne uităm la rezultate, am avut dreptate. Este o mare provocare pentru noi responsabilitatea întregului proces, dar când livrăm rezultatul clientului nostru ne simţim cu atât mai mulţumiţi.

R.: De ce v-aţi dorit deschiderea unui birou în Transilvania?Ce aşteptări aveţi de la această piaţă?

C.W.: Oraşul Cluj-Napoca şi Transilvania se aflau pe radarul nostru de mai mult timp. Aveam în mod frecvent proiecte în zonă, însă aveam nevoie de mai multe semne de încurajare pentru a deschide un birou în Cluj. Un semnal de pornire a fost finalizarea biroului pentru compania Steelcase în 2011-2012, care a coincis cu angajarea unui repezentant full-time în Cluj, Marius Mârza. În ultimii doi ani, folosind spaţiul Steelcase ca exemplu, Marius a făcut o treabă extraordinară şi a pus pe picioare o afacere cu un randament de 2 milioane de euro. Un alt semnal pentru noi a fost şi este dezvoltarea imobiliară din zonă. Acesta este un factor important pentru dezvoltarea noastră.  În cele din urmă, a trebuit să simţim că piaţa este pregătită pentru tipul şi scopul activităţii noastre. Noi nu vindem doar mărfuri. Suntem mai degrabă consultanţi în ceea ce priveşte strategia spaţiului de lucru şi oferim mediul potrivit de lucru conform nevoilor şi obiectivelor clienţilor. Încă de acum câţiva ani am simţit că Transilvania şi Cluj sunt din ce în ce mai receptive la abordarea noastră.

Christophe Weller și Marius Mârza/Foto: Cristina Beligăr

Christophe Weller și Marius Mârza/Foto: Cristina Beligăr

R.: Povestiţi-ne despre partenerul Steelcase şi despre colaborarea pe care o aveţi. Aveţi şi colaborări cu producători de mobilă din România?

C.W.: Steelcase a făcut parte din viaţa mea personală de la începutul vieţii mele profesionale şi chiar şi înainte. În anii ’80 stagiile de vară mi le făceam la fabrica Steelcase din Franţa. Există o strânsă legătură emoţională care s-a strecurat şi în colaborarea dintre COS şi Steelcase. Legătura este foarte puternică şi se bazează pe încredere reciprocă. De la începutul nostru de acum 17 ani am avut întotdeauna o persoană de la Steelcase venită în România şi nu oriunde, ci la sediul nostru. Asta spune multe despre devotamentul Steelcase în România. Colaborăm cu ateliere de tâmplărie şi din România care ne ajută să oferim soluţii de mobilier tradiţional. Pupitre pentru recepţie, bucătării, mese pentru întâlniri, armături pentru pereţi, de multe ori sunt fabricate de partenerii români.

Bettina Plassmann,   Managing Director Steelcase Cluj-Napoca și Christophe Weller,   Managing Partner COS/Foto: Cristina Beligăr

Bettina Plassmann, Managing Director Steelcase Cluj-Napoca și Christophe Weller, Managing Partner COS/Foto: Cristina Beligăr

R.: Care sunt tendinţele în ceea ce priveşte designul spaţiilor de birouri în România. Sunt tendinţe diferite faţă de alte părţi din Europa?

C.W.: Trendurile în designul de birouri ţine cont de mai multe aspecte şi urmăreşte în România trendurile din alte ţări europene. Astfel, ţine cont: 1. De optimizarea pieţei imobiliare, de a asigura spaţiul necesar în conformitate cu numărul de angajaţi, cu particularitatea muncii lor pentru a se evita spaţiul nefolosit. 2. Să uşureze comunicarea pentru a îmbunăţi colaborarea dintre angajaţi în cadrul aceleiaşi companii, chiar dacă se află în zone geografice diferite. 3. Să atragă, dezvolte şi să stimuleze talente. 4. Să creeze branduri şi cultură. 5. Să asigure angajaţilor setimentul de bine la locul de muncă.

R.: Conceptul “Less is more” ( Mai puţin înseamnă mai mult) se aplică şi în spaţiile de birou din România?

C.W.: Conceptul minimalist se aplică şi în interioarele birourilor din România, din motive atât estetice, cât şi din motive practice şi economice. În termeni de decoraţiuni ni se cere să realizăm design-uri elegante şi simple, nu doar pentru că acestea ar putea fi mai ieftine. Folosirea tehnologiei ne ajută de asemenea să fim minimalişti pentru că ne permite ca acelaşi loc să fie multifuncţional, fie că vrei să organizezi o telconferinţă, sau o prezentare, spre exemplu. În mod sigur, astăzi, în România, cu interioarele potrivite ale locurilor noastre de muncă putem fi mai eficienţi şi mai productivi, cu mai puţin spaţiu, mai puţin obiecte şi într-un interval de timp mai mic. Aceasta este exact ce le propunem clienţilor noştri.

R.: Mulţi dintre clienţii dumneavoastră sunt companiile multinaţionale. Credeţi că micile companii sau societăţi nu au banii necesari să investească în spaţiile lor de birouri, sau nu au mentalitatea formată pentru a apela la servicii de specialitate?

C.W.: Nu ţine de dimensiunea companiei, nici de bugetul lor. Ţine mai mult de dorinţa acelor companii de a oferi mediul potrivit pentru angajaţii lor, luând în considerare o parte, sau cât mai multe din trendurile descrise mai sus. Bugetul contează în acest caz, însă nu trebuie să fie foarte mare pentru ca scopul să fie atins. Astăzi avem aproximativ 1400 de clienţi în România. În fiecare an primim aproximativ 1000 de comenzi, în medie de 15.000-16.000 de euro, dar o mare parte dintre ele sunt comenzi de 5000 de euro sau mai puţin.

De obicei, antreprenorii micilor afaceri sunt deschişi spre noi idei. Majoritatea dintre ei şi-au creat propria afacere venind cu o nouă afacere pe piaţă. Atâta doar că atenţia lor se îndreaptă spre alte probleme/investiţii decât spre ceea ce înseamnă spaţiul lor de birouri. Micile întreprinderi se centrează asupra metodelor de fabricare; noile companii de servicii se concentrează asupra articolelor tehnologice şi a pregătirii angajaţilor. Odată stabilizate din punct de vedere financiar se vor gândi şi la mediul în care lucrează şi atunci este momentul când putem colabora.

R.: Cât de greu este să găsiţi întotdeauna soluţii creative?Ce ne puteţi spune despe echipa creativă de la COS?

C.W.: Pentru a găsi soluţii creative este nevoie să le oferim angajaţilor posibilitatea de a se exprima şi astfel să le dai încrederea că ceea ce creează este relevant. Compania noastră are şapte designeri în Bucureşti care se întâlnesc de multe ori în şedinţe creative. Apoi mai sunt instrumentele, de cele mai multe ori tehnologice, pe care trebuie să le oferim.

A avea încredere în angajaţii tăi, a le oferi libertatea de a-şi prezenta toate ideile, asigurându-le instrumentele potrivite pentru comunicare, colaborare şi prezentare precum Media: scape creat de Steelcase, a le permite explorarea soluţiilor prin internet şi prin participare la târguri, a le oferi spaţii la locul de muncă pentru a avea intimitate şi un mediu liniştit, toate au contribuit la intensificarea creativităţii în compania noastră.

R.: Atunci când intraţi pentru prima dată într-un spaţiu de birouri, ce vă transmite acel spaţiu?Care este prima dumneavostră reacţie?

C.W.: Atunci când intru pentru prima dată într-un birou încerc să privesc potenţialele provocări prin care trece acea companie: dacă la intrare recepţia este primitoare, dacă sala de şedinţe este bine echipată pentru comunicare şi colaborare, dacă spaţiul de birouri este planificat şi echipat într-un mod eficient pentru colaborări şi activităţi. Există o tendinţă de a face brandul vizibil în acel spaţiu sau de a fi cât mai neutru posibil?Este o dorinţă sau compania nici nu s-a gândit la aceste aspecte? Ce fel de scaune folosesc?Sunt aceste scaune stricate?Compania se gândeşte la binele angajaţilor prin zone destinate relaxării şi distracţiei, sau prin acţiuni specifice? (acţiuni caritabile etc.)

În mare este o analiză a potenţialelor oportunităţi de discuţie, a modului în care spaţiul poate fi îmbunătăţit…în cazul în care clientul este receptiv.

R.: Cum vedeţi viitorul design-ului de birouri şi rolul designer-ului ca şi creator de soluţii?

C.W.: Designerii de birouri vor avea un rol din ce în ce mai mare în decizia privind modul în care spaţiile de birouri vor fi gândite şi concepute. Companiile înţeleg că jobul de a crea mediul potrivit şi eficient într-un spaţiu de birouri trebuie să îi revină  designerului, care dispune atât de know-how cât şi de creativitate. În viitor cunoştinţele lor vor evolua, odată cu rolul lor.

R.: Care este obiectivul companiei COS pe termen lung? Veţi deschide noi birouri în România?

C.W.: Ne-a luat 17 ani să deschidem al doilea nostru show-room în România, dar nu ar trebui să ne ia foarte mult să deschidem un al treilea birou. În urmă cu patru luni am angajat un reprezentant full-time în Timişoara şi pentru o viitoare dezvoltare am luat deja în discuţie oraşul Iaşi. Creşterea economică în România are un ritm alert aşa că dezvoltarea noastră geopolitică va avansa şi ea mult mai rapid.

R.: Ne puteţi oferi câteva exemple de spaţii de birouri aranjate de COS care au anumite particularităţi?

C.W.: Cele mai recente exemple din Transilvania sunt:

PLEXUS Oradea, unde s-a apelat la un design eficient şi contemporan şi s-a acordat atenţie confortului angajaţilor atât în timpul orelor de lucru cât şi în timpul orelor de relaxare şi training.

La SIEMENS Cluj am amenajat un spaţiu cu un design simplu şi eficient. În plus avantajos în ceea ce a privit costul.

În cazul THOMSONS Online Benefits am folosit conceptul băncilor pentru a permite o uşoară extindere, o identitate a brandului foarte puternică prin selecţia unor culori vii, începând cu zona de intrare. Am realizat un echilibru plăcut prin combinarea zonelor de relaxare cu sălile de şedinţă formale şi zone informare precum cea cu mobilier de tipul sacilor de fasole. Un element interesant a fost şi amplasarea unor coşuri de nuiele pe un perete lung pentru nevoia de depozitare a lucrurilor personale.

La evenimentul care a marcat deschiderea biroului COS la Cluj-Napoca au fost prezenți: Bettina Plassmann, Managing Director Steelcase Cluj-Napoca, Niklas Hultqvist, Country Manager Interface pe Europa de Est, Antonie Glaser, Marketing Manager Interface pe Europa Centrală și de Est, Christophe Weller, Managing Partner COS.

Biroul COS Cluj-Napoca

Biroul COS Cluj-Napoca


Publicitate

Postaţi un comentariu