Bugetarea participativă, o lecție extinsă de educație civică: „M-am simțit ca la o campanie electorală”

Anul trecut, la bugetarea participativă, mansardarea Școlii Ion Creangă a fost unul dintre proiectele care au obținut cele mai multe voturi

Programul de bugetare participativă le-a permis tuturor clujenilor să contribuie cu idei la bunăstarea orașului sau măcar a zonei lor de interes. Fie că a fost vorba despre cetățeni, asociații sau instituții de învățământ, toată lumea a venit cu idei și a încercat să își promoveze cum a știut mai bine proiectul, astfel încât acesta să se numere printre cele care vor primi și finanțare din partea Primăriei Cluj-Napoca. Pentru Școala „Ion Creangă” din Mănăștur, bugetarea participativă a fost o cursă pierdută la mustață cu „adversarii” de la Școala Gimnazială „Nicolae Titulescu”. Chiar și-așa, mănășturenii au ajuns au proiectul școlii printre cele care vor primi finanțare, și potrivit directorului adjunct Mariana Brad, dincolo de cei 120.000 de euro cu care se vor construi noi săli de clasă, elevii, părinții și cadrele didactice au învățat pe repede înainte o lecție de educație civică și implicare în problemele societății. 

Timp de doi ani, Școala „Ion Creangă” din Mănăștur a așteptat de la autoritățile locale banii necesari pentru a amenaja o mansardă sau un corp nou de clădire în care să fie deschise alte 6-8 săli de clasă, astfel încât elevii să nu mai fie nevoiți să vină la ore cu program de după-amiază. Când conceptul de bugetare participativă a fost anunțat de către Primăria Cluj-Napoca, un părinte al unui copil ce învață la „Ion Creangă” a propus utilizarea acestui prilej pentru a obține finanțarea de 120.000 de euro în scopul investiției mult așteptate.

„Nu gândeam varianta de amenajare a mansardei, dar a fost o oportunitate de a încerca și în felul acesta și mai ales o oportunitate care depindea de noi să facem tot ce putem. Până acum, primăria avea bani și noi eram pe undeva pe o poziție într-o listă a priorităților. Le-am spus părinților și elevilor că este vorba de cinci minute din timpul liber și primești în schimb șansa la 150.000 de euro de la Primăriei. Cred că noi merităm și merităm și copiii măcar cinci minute”, explică directorul adjunct al instituției de învățământ, Mariana Brad.

În campanie de promovare

Ideea bugetării participative nu a presupus realizarea unor proiecte tehnice complexe și foarte exacte, însă a fost necesară o bună capacitate de a „vinde” ideea în spațiul public, astfel încât aceasta să fie votată de cât mai multă lume și să ajungă să ajungă în primele 15 proiecte care primesc finanțare. Multe dintre acestea au vizat domeniul educației și câteva dintre ele chiar au fost scrise în numele unor școli, așa cum a fost și cazul celor de la „Ion Creangă”. Provocarea a venit însă la capitolul strângerii de voturi, unde în primul rând s-a născut o competiție între școli, dar și o competiție cu propriile capacități de a mobiliza oameni.

Printre ore, învățat sau muncă, părinții și copiii s-au mobilizat exemplar și și-au dat silința să ducă școala pe primul loc la categoria „infrastructură educațională și cultură”

„Nu am fost obișnuiți cu așa ceva și a fost ca un curs de educație civică. Am creat o pagină de Facebook, cu ajutorul părinților am compus un mesaj care a fost dat mai departe prin intermediul catalogului online, doamnele învățătoare au postat mesajul în grupurile de Facebook ale claselor lor, la ședințele cu părinții li s-au pus la dispoziția părinților calculatoare pentru a putea vota și cei din Florești”, explică Mariana Brad.

Părinții și copiii s-au mobilizat exemplar și și-au dat silința să ducă școala pe primul loc la categoria „infrastructură educațională și cultură”.

„Avem și părinți foarte tineri, cu dexteritate și capacitatea de a folosi telefoane și tehnologie, astfel că a fost ușor cu ei după ce le-am explicat. Copiii au mers în cartiere, au pus mesaje scris pe gardul școlii, am mers în clase și le-am transmis cât de important e să mobilizeze pe toată lumea pentru această prioritate, în ultima zis s-a mers în centrul comercial Platinia pentru a convinge oamenii de acolo să voteze proiectul nostru, iar unii părinți au mers inclusiv să vorbească cu studenții din Hașdeu pentru a-i convinge și pe aceștia să ne ajute”, mai spune directorul adjunct.

Proiectul de extindere a primit 2392 de voturi într-o școală cu 1065 de elevi, însă conducerea instituției nu este foarte mulțumită și spera să ajungă pe primul loc, care într-un final a fost câștigat de cei de la Școala Gimnazială „Nicolae Titulescu”.

„Mulți spuneau că au votat, dar nu au ieșit la numărătoare și asta este supărarea mea. Le-am spus să insiste, dar nu au ieșit. Probabil că ar fi trebuit să îi determinăm să trimită print screen-uri, dar vorbim totuși de probleme care nu sunt imediate., mai ales în cazul celor cu copii mici sau aflați la primul copil care merge la școală. Apoi erau zvonuri pe la colțuri că banii ajung la directori sau că sunt mai mulți bani dacă sunt mai mulți elevi. Alți oameni nu au votat de teamă că prin intermediul acestei măsuri vor fi mai mulți copii la școală și că asta va duce la aglomerație mai mare pe stradă. Am încercat să îi lămurim că nu e afacerea noastră, că banii nu ne intră în cont și că dacă în clasa pregătitoare se înscriu 2000 de copii și noi avem 500 de locuri, noi suntem obligați să îi primim pe toți”, a explicat ea.

Cred că a fost o lecție de viață pentru fiecare dintre noi, începând cu mine. A fost un stres foarte mare și m-am simțit ca într-o campanie electorală. Determinând părinții să se mobilizeze, distribuind pliante, insistând, apelând la laturile sensibile ale problemei am văzut că putem fi uniți și că avem oameni care pot face mult mai mult decât li s-a cerut. Am văzut și că nu te poți baza întotdeauna pe ce ți se spune și că pentru a obține ceva este nevoie de o strategie. A trebuit să gândim o strategie care pe viitor trebuie îmbunătățită.

O lecție de educație civică

Dincolo de o investiție de 120.000 de euro care, speră Marian Brad, va fi inaugurată până la începerea următorului an școlar, directorul adjunct vede această inițiativă drept o victorie și prin prisma faptului că elevii, părinții și cadrele didactice au putut învățat mai bine ce presupune implicarea într-un proiect, asumarea unor responsabilități, dar și lupta pentru a obține ceva.

„În rândul elevilor a funcționat și ideea de concurență cu alte școli. Am încercat să obținem cel puțin 2200 de voturi. Inițial, nu am vrut să expunem elevii și să îi trimitem să ducă mesajul în exterior. Dar a venit ideea de la ei și ei ne-au spus să le xeroxăm acele foi, după care au mers prin oraș și au distribuit. Inițiativa a venit nu neapărat de la elevii cu rezultate foarte bune la învățătură, ci în special de ceilalți, care probabil simt altfel nevoia de ajutor și vor să ajute la rândul lor”.

După o campanie istovitoare, Mariana Brad a prins curaj și se gândește să lucreze și la proiecte de bugetare participativă cu tentă mai personală, dar tot pe domeniul educației. Ea speră să obțină în viitor finanțare pentru un muzeu al științei în care elevii să poată participa la diverse experimente practice și care să fie construit și finanțat de către privați, universități și autoritățile locale.

„Dacă nu aș fi fost implicată, foarte multe proiecte mi s-au părut tentante. În a doua etapă m-aș fi decis foarte greu pentru că multe erau proiecte bune. Inițiativa a ajutat mult și pentru că am învățat să ne mobilizăm. O facem de obicei de sărbători, când strângem alimente pentru bătrâni sau oameni nevoiași. Cred că pentru părinți și copii este o lecție care va avea foloase inclusiv la alegeri pentru că vor învăța care este importanța reală a unui vot exprimat”, mai spune Mariana Brad, director adjunct al Școlii „Ion Creangă”.

 

 

Distribuie:

Postaţi un comentariu