Au început înscrierile la grădiniță. „În ultimii ani a fost un echilibru între cerere și ofertă”

Foto: Dan Bodea

Părinții își pot înscrie începând de astăzi, 23 mai, copiii la grădiniță. Este vorba despre micuții care vor urma anul acesta grupa mică, întrucât reînscrierile pentru celelalte grupe s-au încheiat deja (acestea au avut loc în perioada 4 – 20 mai), urmând să existe o a doua sesiune de înscrieri la vară pentru locurile rămase. Potrivit Inspectoratului Școlar Județean Cluj, în Cluj-Napoca sunt disponibile anul acesta 5.600 de locuri pentru înscrieri la grupa mică. „Procesul este în desfășurare. Se fac înscrieri. Nu este cuprinsă în planul de școlarizare pentru anul viitor nicio clădire nouă destinată grădinițelor”, a declarat pentru Transilvania Reporter, Andreea Coroian-Goldiș, purtătorul de cuvânt al ISJ Cluj.

Înscrierile la grădiniţă au loc în două etape: 23 mai – 17 iunie, respectiv 27 iunie – 29 iulie. Cererile respinse fie ca urmare a opţiunilor insuficiente din fişa de înscriere, fie din cauza absenţei locurilor la unitatea de învăţământ dorită, vor putea fi redepuse şi aprobate în etapele imediat următoare sau în etapa de ajustări, programată în perioada 1 – 31 august.

Pentru asigurarea transparenţei procesului de reînscriere/înscriere, conducerile unităţilor de învăţământ preşcolar vor afişa, la vedere, pentru toţi cei interesaţi, următoarele informaţii: capacitatea instituţiei (număr de copii pentru care a fost proiectată), numărul de locuri aprobat prin planul de şcolarizare pentru anul şcolar 2016-2017 (pe grupe de vârstă: mică, mijlocie, mare), criteriile generale şi criteriile specifice pentru înscrierea copiilor, dar și numărul de copii reînscrişi/înscrişi zilnic (în perioada stabilită) din totalul disponibil. Unităţile de învăţământ au obligaţia afişarii la loc vizibil a informaţiilor privind statutul grădiniţei, respectiv dacă este acreditată, autorizată să funcţioneze provizoriu, cu atestat de calitate emis de Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP).

În premieră, comparativ cu anii anteriori, monitorizarea fluxului de reînscrieri şi înscrieri se va realiza informatizat, prin intermediul Sistemului Informatic Integrat al Învăţământului din România (SIIIR) , dezvoltat de Ministerul Educaţiei. Pe toată durata acestui proces, inspectoratele şcolare judeţene vor asista unităţile de învăţământ în activitatea de înscriere şi vor confirma finalizarea colectării cererilor aferente etapelor de înscriere.

În baza HG nr. 1252/2012 şi în limita locurilor disponibile, pot fi înscrişi în grupa mică şi copii cu vârsta cuprinsă între 2 şi 3 ani.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Pentru a vedea cum se desfășoară înscrierile la Cluj-Napoca, dar și pentru a știi la ce să se aștepte părinții în viitorul apropiat, am discutat cu Gabriela Radu, directorul Grădiniței cu Program Prelungit „Albă ca Zăpada”.

„Înscrierile pentru grupa mică au început pe 23 mai, această etapă urmând să se încheie pe 10 iunie. Avem 50 de locuri disponibile pentru grupa mică, adică două grupe mici. Noi îi așteptăm cu drag să vină să se înscrie e toți doritorii! În ultimii ani a fost un echilibru între cerere și ofertă. Dacă sunt mai mulți doritori decât locuri, vom face cerere la Inspectoratul Școlar Județean pentru suplimentare de locuri.  De regulă răspunsul este unul pozitiv. Încercăm să nu lăsăm pe nimeni în afară. Grădinița are două locații: pe strada Frédéric Joliot-Curie și pe strada Ion Creangă. În cazul primei locații avem șase grupe cu predare în limba română și o grupă cu predare în limba maghiară, iar în cea de-a doua cinci grupe cu predare în limba română și două în maghiară”, spune Gabriela Radu.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Aceasta îi sfătuiește pe părinți să nu asculte „gura lumii” când vine vorba de înscrierile copiilor la grădiniță, pentru că de cele mai multe ori pot primi informații incorecte: „Eu îi sfătuiesc pe părinți să vină și să vadă dacă într-adevăr sunt locuri. Unii părinți nici nu au curaj să vină pe motiv că nu mai sunt locuri, că ei așa au auzit. Eu îi rog să nu se ia după povești, să vină mai bine la fața locului și să se convingă singuri”, spune doamna director.

Pentru a fi cât mai atractive atât pentru copii, cât și pentru părinți, unele grădinițe, printre care se numără și Grădinița cu Program Prelungit „Albă ca Zăpada” au organizat Zilele Porților Deschise în timpul Săptămânii Altfel, care este în plină desfășurare. Copiii și-au întâmpinat oaspeții cu un program artistic realizat pe grupe de vârstă. Fluturașii, Albinuțele, Mămăruțele au dansat și au cântat, acompaniați de chitară.  După programul atistic, copiii s-au jucat în curtea grădiniței sub atenta supraveghere a cadrelor didactice.

„Cel mai mult îmi place că putem să ne jucăm, să cântăm, să facem baloane”, a spus Alina în pauza dintre două dansuri. Încântați de prezența părinților care au asistat la sebare, copiii au alergat prin grădină, au realizat forme din nisip, s-au dat cu hinta sau pe tobogan. „Mie îmi place să cânt!”, spune o altă fetiță.

Învață prin joc

În cadrul grădiniței, copiii învață o mulțime de noțiuni prin joc, fie că discutăm despre științele naturii, limbă și comunicare, om și societate sau chiar noțiuni de educație financiară.

„Facem foarte multe activități, nu învățăm doar cântece și poezii. Nu facem cunoașterea mediului și atât, ci facem activități integrate. Prin joc, prin activități artistico-plastice sau prin cântec, copilul învață o mulțime de lucruri. Activitățile sunt integrate. Avem activități și pe dezvoltarea emoțională. Lucrăm foarte mult cu copiii. Doamnele educatoare lucrează cu copiii pe această parte, avem de asemenea psihologul grădiniței care se implică foarte mult în această problemă: intră la fiecare grupă și dacă sunt probleme le aduce la cunoștința părintelui. Este mai bine să prevenim, decât să intervenim”, spune directorul.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Anamaria Crișan este consilier psihopedagogic.

„Efortul nostru este concentrat pe direcția prevenirii apariției anumitor tipuri de probleme. Sunt mai multe categorii pe care lucrăm. De obicei, la început de an școlar sunt acele probleme de adaptare, copiii au un atașament mai profund față de părinți și e puțin mai dificil. În acea perioadă trebuie lucrat chiar și cu părinții pentru că ei trebuie să învețe să își lase puiul să zbore puțin. După aceea, pe măsură ce copilul intră în programul grădiniței și se implică în activități, funcționează lucrurile foarte bine. Educatoarele sunt foarte cooperante și lucrăm foarte bine împreună. Urmărim cu foarte mare atenție dezvoltarea copilului, pe toate planurile: pe plan fizic, cognitiv, dar și emoțional. Grădinița beneficiează de un spațiu ofertant, iar copiii petrec mult timp, afară, în grădină. Pe partea educativă și de dezvoltare cognitivă se aplică curicula națională, însă metodele pe care le utilizează educatoarele sunt moderne. Încă de la început se pune bază pe dezvoltarea emoțională a copilului. În toamnă, încă din prima zi, copiii sunt primiți în brațe, cu brațele deschise. Asta face să echilibreze lucrurile. Încercăm să îl facem pe copil să simtă mai puțin dramatic despărțirea de familie și prin urmare acesta trebuie să treacă din brațe sigure, în brațe sigure. Și la propriu, se întâmplă asta. De la început se lucrează pe această zonă de dezvoltare emoțională. Copiii vin cu diverse comportamente, fiecare familie își pune amprenta. În continuare rămân forme particulare de exprimare. Sigur, sunt situații în care există anxietate de nivel mai mare sau mai scăzut, se lucrează în alte moduri. În grădinițe nu se face terapie. Ceea ce facem noi merge mai mult pe prevenție, iar dacă este vorba despre situații de intensitate crescută, atunci facem recomandări în direcția adecvată, indiferent de tipul de problematică spre care pare să se îndrepte copilul. Nu se pun diagnostice”, explică Anamaria Crișan.

În cadrul grădiniței, există mai multe personaje interesante care îi ajută pe copii să înțeleagă anumite comportamente. Două exemple în acest sens sunt: Petru cel încrezător și Ovidiu cel organizat. „Avem povești adaptate fiecărui personaj pentru ca cei mici să învețe să fie organizați, încrezători în forțele proprii și așa mai departe. Nu spunem povestea și trecem mai departe, ci rămânem o săptămână, două pe aceeași poveste”, explică doamna director.

În curte, copiii se joacă. Baloanele de săpun se ridică spre cer, apoi altele le iau locul. Florile din curte sunt speciale. Toate au fost plantate de copii în cadrul proiectului „Un copil, o floare!”, motiv pentru care toți sunt atenți să nu le calce în timp ce se joacă.

Zilele Porților Deschise au avut loc în timpul Săptămânii Altfel, o săptămână plină în activități pentru cei mici. Copiii de la Grădinița „Albă ca Zăpada” au fost în excursie la Moara de Vânt, la Muzeul Satului, dar și la Grădina Botanică din Jibou. Tot în această perioadă a fost lansată o revistă a grădiniței.


Publicitate

Nu există Comentarii

Postaţi un comentariu