Aeroportul clujean a pierdut definitiv procesul cu ANRMAP și va trebui să plătească amenzi de aproape o jumătate de milion de lei

Directorul General al Aeroportului Internațional „Avram Iancu” Cluj, David Ciceo / Foto: Dan Bodea

Tribunalul București, prin Secţia a II-a Contencios Administrativ şi Fiscal, a dat o lovitură grea aeroportului din Cluj-Napoca, care a pierdut astfel definitiv procesul intentat Agenţiei Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP) prin care a cerut revizuirea amenzilor în valoare totală de 390.000 de lei aplicate în urma unor neregului constatate la trei dintre contractele încheiate de reprezentanții aerogării.

Concret, este vorba despre controalele efectuate în anul 2014, care au vizat mai multe contracte derulate la Aeroportul internaţional Cluj, mai exact cel care privește pista şi suprafeţele aferente de mişcare, cel referitor la suprafeţele de mişcare aeroportuare şi cel privind alimentarea cu energie electrică, sisteme de balizaj şi împrejmuire perimetrală la pistă.

Demersul a fost finalizat cu Raportul de Control 11179/5/18.11.2014, iar Agenția Națională pentru Achiziții Publice a constatat nu mai puțin de 27 de contravenţii săvârșite la contractele mai sus menționate. Dintre acestea, la două dintre ele, la data constatării, aplicarea sancţiunii amenzii contravenţionale era prescrisă. Pentru restul de 25 însă au fost aplicate amenzi contravenţionale în cuantum total de 390.000 lei, adică aproape 90.000 de euro.

Dacă ne referim doar la sistemul de balizaj, la contractul nr.235/11.11.2013, alimentare cu energie electrică reconfigurare şi adaptare sisteme de balizaj şi împrejmuire perimetrală la obiectiv de investiţii pistă de decolare-aterizare 3500, etapa I – valoare 2,169 milioane lei plus TVA, adică 487.815 euro + TVA – executant Napoca SA + ICCO SYSTEMS + GEO ARC SRL, ANRMAP a amendat instituția cu 20.000 de lei.

Motivele invocate de autoritatea contractantă în scopul alegerii procedurii de atribuire nu demonstrează îndeplinirea circumstanţelor legale. Nu reiese fără echivoc că doar Asocierea Napoca SA + ICCO SYSTEMS + GEO ARC SRL putea executa lucrarea respectivă”, arăta ANRMAP. De asemenea, pentru netransmiterea anunţului de atribuire în cel mult 48 de zile de la încheierea contractului, a mai fost acordată o amendă de 10.000 lei.

Reprezentanții Aeroportului Cluj-Napoca au solicitat în instanță anularea procesului verbal de contravenţie, revizuire dosar nr. 56959/299/2014**, pentru amenzile uriașe primite. Marți a luat sfârșit acest proces, iar soluția dată de judecători, prin Hotărârea 551/2019 din 12.02.2019, aduce o povară uriașă pentru bugetul aeroportului clujean, care este obligat acum să plătească cei aproape 400.000 de lei reprezentând amenzile aplicate de ARNMAP.

Respinge cererile de revizuire ca nefondate. Definitivă. Pronunțată prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei azi, 12.02.2019.”, se arată în soluția pe scurt a Tribunalului București.

Cine plătește? Cine răspunde?

Întrebarea care vine logic, este cine răspunde, sau de ce n-a răspuns încă nimeni pentru banii irosiți pe sistemul de balizaj care dă rateuri când îți e lumea mai dragă, pe de o parte, și pentru amenzile date cu nemiluita de autoritățile de control, pe de altă parte?

O altă întrebare care vine de la sine: din ce bani se vor plăti aceste amenzi? Evident că din bugetul propriu al aeroportului, poate chiar din celebra taxă de 5 euro aplicată pentru fiecare pasager, încasată de aeroportul clujean încă din 2007, și ținută la secret mulți ani chiar și față de reprezentanții Consiliului Județean, sub a cărui autoritate funcționează totuși instituția.

O altă variantă este ca cei 400.000 de lei să fie plătiți și din taxa de 0,20 euro aplicată tot pentru fiecare pasager în folosul persoanelor cu dizabilități. De ce? Pentru că un simplu calcul ne arată că aeroportul a obținut sume fabuloase din aceste taxe pentru care nu a dat niciodată socoteală mai marilor de la CJ Cluj.

Postaţi un comentariu